Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.
Indien u het niet eens bent met de uitkomst, kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie van het Klachtenportaal Zorg (KPZ), waarbij wij zijn aangesloten.
Meer informatie vindt u op: https://klachtenportaalzorg.nl
Welke klachtenprocedures zijn er ook alweer?
Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Bestaat uit:
Wkkgz zorg is alle zorg, denk aan Wlz en Pgb zorg. Uitgesloten zijn: Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet, onvrijwillige/gedwongen zorg (hier gelden Wzd en Wvggz) en WMO zorg bij zorgaanbieders die uitsluitend WMO zorg bieden.
Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
Bestaat uit:
De WMO procedure wordt alleen gevoerd als de zorgaanbieder uitsluitend Wmo zorg levert en de gemeente van mening is dat deze klachtenprocedure volstaat. Anders wordt de Wkkgz procedure gevolgd.
Wet Zorg en dwang, de Wzd
Bestaat uit:
De Wzd is van toepassing als er onvrijwillige zorg wordt geleverd aan mensen met een verstandelijke beperking, of een psychogeriatrische aandoening. De zorgorganisatie dient een Wzd beleid te voeren en daarin deze klachtenregeling als extra optie te hebben gekozen.
Let op bij een eigen klachtenregeling
Heeft u een eigen klachtenregeling opgesteld? Wees er dan zeker van dat de procedure de wet volgt en overeenkomt met de reglementen van Klachtenportaal Zorg. Wanneer een cliënt een klacht laat behandelen door Klachtenportaal Zorg, worden de reglementen van Klachtenportaal Zorg gevolgd. Goed om te beseffen: zelf opgestelde reglementen bevatten vaak extra stappen of andere termen. Dit kan ertoe leiden dat mensen verkeerde verwachtingen krijgen. Wilt u bijvoorbeeld eerst liever zelf in gesprek met een cliënt met onvrede? Dat mag, maar het moet voor de klager altijd duidelijk zijn dat hij of zij zich ook direct bij Klachtenportaal Zorg mag melden.